onsdag 21 april 2010

Blåbärsmössa till Alvin

Alvin har länge önskat sig en blåbärsmössa och väldigt passande så blev den klar just idag när hans söta mamma varit min räddare i nöden. När hon läste att jag skulle behöva cykla hem i snö/regn/hagel övergav hon helt frivilligt din varma soffa och tog 7-sitsiga bilen och plockade upp mig och min järnhäst.

Mössan då... Jag är inte helt säker på storleken. Det har ju gått troll i Alvins blåbärsmössa. Först stickade jag en som blev alldeles för liten, sen provade jag ett mönster på virkad mössa, men storlek 1-2 år blev snarare prematurstorlek. Provade lite frihandsvirkning, men det blev också tokigt. Pga att jag hade köpt
ett garn som passade virkmönstret blev det lite knepigt när jag bestämde mig för att trots allt sticka. Jag har inspirerats av två olika köpta mönster och försökt anpassa storleken till det tjockare garnet. Tror att den kanske är lite för vid för Alvin, men han växer ju... Eller så får jag helt enkelt göra en ny. Förr eller
senare blir det väl bra.

Garn: Carolina
Stickor: Rundsticka strl 3

Jag har valt att göra en bladkrans på mössan trots att blåbär inte har den typen av blad. Den måste ju bli lite söt också.

2 kommentarer:

Mammalito sa...

Vad fin den blev!!!! :)

Denice sa...

Åh, vad fin! Jsg älskar den blå färgen.