torsdag 13 januari 2011

Bebisfilt i mormorshexagoner


En av mina närmaste vänner väntar sitt andra barn om en månad och eftersom hennes numera 1½-åring fick den allra första filt jag virkade måste ju även lillasyster få en filt. Filten är virkad i Drops paris och med virknål 3,5. Den blev ganska stor (ca 55*85 cm) så det kommer gå att svepa in bebisen ordentligt.
Olika förslag på hur man virkar mormorshaxagoner hittar du hos Crochetra och hos Stjärnkraft, dessa förklaringar är på svenska. Jag har monterat hexagonerna allt eftersom jag virkat dem enlig denna beskrivning och det är verkligen någonting jag rekommendarar att man gör. Eftersom jag dessutom såg till att fästa alla trådar under tiden jag virkade hade jag faktiskt inget tråkigt efterarbete.Kanten är virkad i fasta maskor, men den är jag inte riktigt nöjd med. Jag försökte se om den blev bättre av blockning, men jag hittade inte våra knappnålar (barnen har dessutom stuckit in de allra flesta i våra aloe vera) så den får kanske vara så här.  

Nu väntar vi bara på att lilla tjejen ska födas!

4 kommentarer:

Julia sa...

Filten var mer än fin - vacker till och med ;)

Denice sa...

Filten är som jag skrev i tråden superfin. Svarar på din fråga om ATC-kort här istället för i min blogg så jag vet att du ser svaret. Det är en sorts byteskort som man kan göra i vilken kreativ teknik man vill, typ scrappa, sy, virka, måla etc. Jag har inte bytt många, utan hoppade på TokTovas byte mest för att testa om det var något för mig. Det var kanske inte riktigt det, för jag hade jättesvårt att komma på något kul att göra - är nog mer en sådan som vill se nytta i det jag gör också. Men kortet jag fick av henne är väldigt fint, och jag kommer ha det hängandes på en anslagstavla i pysselrummet som inspiration.

Fiff sa...

Vilken ljuvlig filt! Jättesnygg! Det var kul att ta en titt här hos dig :-)

Life sa...

PLEAS säg att det är till pluttan !!!! =P De var en av de finaste ja sett!!!

O är det inte till henne är det helt OK.. jag förstår men, avundsjuk blir jag ;)

O e den till lillan så kanske jag inte skulle se de här inlägget :/
MEn, jag hittade in här o den är ju så FIIIIiiiiiiiiiiiiinn !!!!!!!!!!!!!!!!!!